sunnuntai 8. syyskuuta 2013

“Wibbly, Wobbly, Timey, Wimey… stuff”



Huh mikä päivä, jalat huutaa hoosiannaa! Lähdettiin siis aamulla yhdentoista aikaan yhden saksalaisen au pairin, Roxanan, kanssa keskustaan ilman mitään erityistä suunnitelmaa. Saatiin kuitenkin hommattua mulle vihdoin ja viimein oma puhelinliittymä, jonka jälkeen löydettiin Oxford Streetin Primark... Ostin kuitenkin vaan ihan oikeesti asioita, joita tarviin!! Vaikka oisin kyllä voinu kuluttaa viik kuukauden taskurahat siihen putiikkiin, haha. Vähän myöhemmin miitattiin ihana Emilia, jonka jälkeen lähinnä vaan haahuiltiin, käytiin vähän Sainsburys'ssa ostamassa evästä ja mentiin istumaan Berkeley Square Gardeniin. Kaikki kuvat on siis otettu sieltä samaisesta puistosta, en jotenkin jaksanu tänään keskittyä kuvaamaan mitään muuta. Oli niin mukavaa tyttöjen kanssa, vaikka ei tehtykään mitään hirveen erikoista! Oon tosi onnellinen siitä, että tuo saksalainen au pair asuu ihan tuossa kymmenen minuutin kävelymatkan päässä, koska meillä on tosi hauskaa toistemme kanssa ja täällä Barnetissa ei ihan turhan paljon näitä au paireja ole. Englannin puhuminen kavereiden kanssa oli tänään jotenkin tosi vapauttavaa, aloin täällä kotonakin vaan keskustelemaan ihan sujuvasti heti kun tulin ovesta sisään vaikka aikasempina päivinä oon vähän takellellu! Edistystä havaittavissa.

Joka tapauksessa, vähän vielä myöhemmin meidän seuraan liittyi kolmas suomineito, Emma. Käytiin Starbucks Coffeessa, minä mm. ensimmäistä kertaa ikinä! :D Otin Frappuchinon ja olin yllättynyt koska a. juomani olikin kylmä b. se oli hyvää vaikka siinä oli kahvia! Juteltiin niitä näitä siinä, kunnes Emma lähti stalkkaamaan Selena Gomezia ja minä suuntasin takaisin tubella kotiin Roxanan kanssa. Huomenna on keskustassa iso au pair tapaaminen ja aiotaan suunnata sinne jossain vaiheessa päivää. Ihanaa tavata paljon muita au paireja!

Tein muuten tunnuksen tuonne ask.fm-sivustolla, eli nyt voitte heittää anonymiisti kysymyksiä täällä: http://ask.fm/Millalalaa

Nyt on pakko painaa pää tyynyyn ja saada unta palloon, ehkä olen sen ansainnut yhdeksän ja puolen tunnin Oxford Streetillä palloilemisen jälkeen!

8 kommenttia:

  1. Miten sun ylppärit meni? Mitä aineita kirjotit ja mitä niistä sait? Mulla on parhaillaan ylppärit menossa :) Ensi syksynä mullakin olisi tarkoitus lähteä au-pairiksi. Aluksi mietin Yhdysvaltoja, mutta siellä on oltava vähintään 12 kk, joten sen vaihtoehdon olen hylännyt. Nyt olen kovasti miettinyt Englantia. Ehkäpä siis sinne :) Oliko sinne kauheasti paperisotkuja ennen lähtöä tai siellä paikan päällä? Entä maksoitko lennon itse? Paljonko suunnilleen saat taskurahaa?

    Minua itseäni houkuttaisi ainakin osittain suomalainen perhe, mutta niitä on varmaan hankalampi löytää :/ Koska enkkuni on aika huono, ihan brittiläinen perhe olisi liian pelottava... Kuinka hyvä kielitaito mielestäsi tarvitaan, että kannattaa lähteä? Mistä sä olet muuten bongannut noi muut seudun au-pairit ja tapaamiset yms.?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kirjotin ylioppilaaksi siis nyt tänä keväänä ja kirjotin äidinkielen, pitkän englannin, ruotsin ja biologian. En oikein jaksanu tapani mukaan panostaa turhan paljoa, joten vapaa-ajallani luin pelkästään bilsaa (ja sitäkin vähän huonolla menestyksellä). :D Mutta tää siis johtuu siitä, että oon tosi huono oppimaan pelkästään lukemalla kirjasta tekstiä. Äikästä sain M, enkusta M (paria pistettä vaille E...), bilsasta C ja ruotsista C. Eli sellanen M keskiarvo! Tuo bilsan arvosana jäi vähän harmittamaan, mutta en kyllä todellakaan ois jaksanu alkaa enää sitä uusimaan haha. Mutta tsemppiä sulle ylppäreihin!

      Ja kiva kuulla että oot miettiny au pairiksi lähtemistä, voin kyllä todellakin suositella! Paperisotkuja ei oikeestaan ollu yhtään, tännehän kun ei tarvii hankkia viisumia tai oleskelulupaa tai mitään muutakaan sellasta. Ainoot paperihommat oli oikeestaan matkavakuutuksen (iskä tosin hoiti tämän, mutta en usko olevan turhan monimutkanen homma toteuttaa itse) ja eurooppalaisen sairaanhoitokortin hankkiminen (tulostin hakemuksen netistä, täytin sen ja vein lähimmän Kelan postilaatikkoon ja kortti postitettiin kotiin parin viikon sisällä). Täällä paikan päällä en oo vielä kohdannu mitään paperisotkuja, tosin saadakseni kirjastokortin mulla pitää olla tili täällä Englannissa ja sen hankkiminen voi olla joko helppoa tai vaikeeta. Toivon ensimmäistä vaihtoehtoa! Maksoin lennon itse ja tuun maksamaan lentoni myös palatessani takaisin Suomeen, mutta se ei oo ylitsepääsemättömän kallista. Mitä aikasemmin varaat, sen halvemmalla saat. Oman lentoni varasin noin kuukautta ennen lähtöä ja lento maksoi 124e. Tosin olisin saanu ottaa ruumaan 2 x 20kg laukkua, joka ei siis yleensä oo käytäntönä ja yleensä halpalentoyhtiöissä joudut maksamaan ruumapaikasta erikseen. Täällä saan taskurahaa 70 puntaa viikossa ja se on tosi kohtuullinen miun työmäärään nähden.

      Poista
    2. Oman kokemukseni mukaan osittain suomalaiseen perheeseen on oikeestaan paljon helpompi päästä kun ihan kokonaan brittiläiseen, koska yleensä osittain suomalaiset perheet haluaa suomea puhuvan au pairin = vaan suomalaiset voi hakea näihin perheisiin. Brittiläisiin perheisiin taas voi hakea kaikki jotka osaa edes vähän englantia, eli on ihan tyypillistä että esim. au pair worldissa 100% brittiläisiin perheisiin hakee ~ 100 ihmistä ja osittain suomalaiseen perheeseen ~ 10. Mutta suosittelen kyllä todellakin lähtemistä kokonaan brittiläiseen perheeseen vaikka se vähän pelottavampaa onkin! Kieleen pääsee tosi nopeesti kiinni ja näkee oikeesti minkälainen kulttuuri täällä on. Perhe kyllä ymmärtää että et puhu vahvinta kieltäs täällä eikä sun oleteta puhuvan täydellistä englantia. Kunhan tuut ymmärretyks niin se riittää, oon itekin varmasti puhunu täällä välillä ihan miten sattuu mutta ei kukaan oo mulle vielä toistaseks sanonu että "sorry your grammar is really bad". :D Eli jos on mahdollisuus lähteä brittiläiseen perheeseen NIIN LÄHDE! Oon ite tykänny aina hirveesti englannin kielestä ja koulussa olin suhteellisen hyvä, mutta ennen olin tosi epävarma puhumaan ääneen. Täällä oon kuitenkin rohkaistunu enkä enää pidä suutani kiinni siitä pelossa että sanon jotain väärin tai hassusti. Sieki oot opiskellu englantia monta vuotta, eli kielitaidon takia ei todellakaan kannata olla lähtemättä. Kyllä täällä pärjää ja varmaan puolet lontoolaisista on jostain muualta kun täältä, eli ei täällä ympärilläkään puhuta stereotyyppisellä brittiaksentilla!

      Oon liittyny varmaan kymmeneen eri au pair-ryhmään facebookissa, mutta siellä on jotenkin tosi vaikeeta sopia tapaamisia. Mulla on täällä näin 1,5 viikon jälkeen kaks sellasta ystävää, joiden kanssa tykkään hirveesti olla. Toisen tapasin host pojan koululla ja toisen tunnen tän miun au pair blogin kautta. :) Mutta noissa ryhmissä pysyy tosi hyvin mukana tapaamisista.

      Mulla oli suhteellisen paljon kokemusta lastenhoidosta tänne lähtiessäni. Oon ollu vahtimassa eri-ikäisiä lapsia monesti monissa eri perheissä, olin TET:issä päiväkodissa, olin vetämässä luontoleiriä kesän alussa ja lisäksi miulla on kaksi nuorempaa sisarusta. Mutta tiedän kyllä au paireja, joilla ei oo juurikaan ollu kokemusta! Mutta tärkeintä on mielestäni se, että aidosti tykkää olla lasten kanssa koska sitähän tää homma pääasiassa on. Muu työkokemus on varmasti plussaa ja se kannattaa mainita, mutta onhan sulla vielä tässä vuos aikaa hankkia kokemusta lastenhoidosta. Kysele tutuilta, jos he olisivat vailla lastenhoitajaa tai laita vaikka ilmoitus lähikaupan ilmoitustaululle. Kannattaa myös hankkia suosituksia, niistä on aina hyötyä ja osa perheistä niitä ihan pyytääkin.

      Ja mie oon kotoisin Itä-Suomesta, Joensuusta.

      Romaani se tais tulla tästä vastausviestistäkin, mutta ei se mitään! On kiva auttaa tulevia au paireja. :)

      Poista
    3. Ihanaa vaan kun jaksoit kirjoittaa. Enkku on ollut aina se mun heikoin aine. Tällä hetkellä ainoana tavoitteena päästä siitä läpi kirjotuksissa. Huomena on kuuntelu ja ensi viikolla kirjallinen.

      Toi sun viesti oli todella kannustava. Nyt haluan lähteä entistä enemmän :) Siis kuinka pitkään olet sun perheessä ennen kuin palaat Suomeen? Haitko yliopistoihin jo vai haetko vasta ensi vuonna? Joku 6kk voisi olla itselle sopiva, sitten voisi lukea pääsykokeisiin.

      Milkaisia suosituksia sulla siis oli? Mun kummitäti on asunut perheineen Englannissa. Ja hänellä on siellä tuttuja perheitä. Ajattelin, että sitä kautta voisin saada perheen helposti. Ei tarvitsisi edes rekisteröityä mihinkään :) Mutta pidä oikein hauskaa!

      -Emilia

      Poista
    4. Älä ota stressiä, kuuntelu on ohi alle tunnissa ja kirjallinenkin on suurimmaks osaks sitä lottoomista a:n, b:n ja c:n välillä! Otat vaan paljon hyvää evästä mukaan ja pidät välillä taukoja etkä tee mitään sen kokeen eteen. Istut vaan ja vaikkapa syöt eväitä!

      Tuun olemaan täällä perheessä varmaankin 11kk, ei olla sovittu tarkalleen millon lähden pois mutta näiden edellinen au pair lähti heinäkuun puolessa välissä ja luulen että mie lähen samoihin aikoihin. Tänä keväänä hain yliopistoon, mutta lähinnä vaan sen takia että halusin nähdä minkälainen se koe on. Haluun pitää tän vuoden ihan totaalisena irtiottona, enkä oo siis hakemassa tulevana keväänä mihinkään yliopistoon koska en koe että miulla on mikään kiire. Tää on kuitenkin niin once in a lifetime chance, että haluan ottaa tästä kaiken irti! 6kk on suhteellisen lyhyt aika olla au pairina, koska tottumiseen menee aika paljon aikaa ja oon kuullu monen 6kk au pairina olleen sanoneen, että just kun pääs oikeesti arkeen kiinni niin pitikin lähteä jo kotiin. Mutta toki löytyy myös perheitä, joille sopii että au pair viipyy sen puoli vuotta!

      Ja mitä suosituksiin tulee, niin oon vaan kysyny kaikilta joiden lapsia oon ollu vahtimassa että oiskohan mahdollista jos voisitte kirjottaa miusta jotain positiivisia asioita ja että miks oon ollu hyvä hoitaja jne. :)

      Toivottavasti sulla lykästää sitten aikanaan ja tsemppiä syksyyn!

      Poista
  2. Jatkuu vielä edelliseen kommenttiin... Paljonko sulla oli lastenhoitokokemusta? Mietin vain, kun itselläni ei oikein ole. Onkohan muu työkokemus plussaa myös. Mistä kaupungista Suomesta olet muuten kotoisin?

    Nyt tuli kyllä romaani, mutta toivottavadlsti jaksaisit vastata. Kysymyksiä heräsi aika paljon
    ! :)
    -Emilia

    VastaaPoista
  3. EEEiiiih en kestä!(kyllä, tää on positiivinen kommentti :D) Oon lueskellut sun blogia kiinnostuneena jo jonkin aikaa - itse olen ensi viikolla lähdössä Tukholman suuntaan au pairiksi - ja kattellut, että onpas siinä kivan olonen blogi ja kirjottaja... Ja sitten sä aloit tehdä postauksia Doctor Who-otsikolla! Sähän olet täydellinen :D

    Mä väänsin aikani ennen kun pystyin päättämään Tukholman ja Lontoon välillä (olis mahtia parantaa ruotsia = käytännöllisyys, mutta rakastan Lontoota = mielihalut)ja tällä kertaa käytännöllisyys voitti. Siks varmaan onkin niin siistiä lukea sun blogia, saan edes vähän lohtua ja voin kuvitella olevani siellä myös ;) Kaiken lisäksi sä olet hyvä kirjoittaja.

    Eipä tässä muuta, jatka kiitos! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihan mahtava kommentti, naureskelin ääneen! :D

      Kiitos kauniista sanoista, on tosi kiva jos joku tykkää lukea miun blogia! Välillä meinaa vähän mielenkiinto loppua, mutta tällaset kommentit kyllä antaa mukavasti motivaatiota jatkaa. Ja miullakin kävi itelläni mielessä lähteä au pairiksi Ruotsiin, koska tykkään tosi paljon kielistä ja jotenkin ruotsi kuulostaa omaan korvaan kivalta ja haluaisin osata puhua sitä silleen sujuvasti. Englantiin oon kuitenkin halunnu niin pitkään kun muistan, joten sydän ei pystyny joustamaan tässä asiassa! Ehkä sit haen joskus opiskelemaan Ruotsiin, who knows... Mut ois kiva kuulla siunki kuulumisia sieltä, ootko aatellu kyhätä blogia pystyyn?

      Ja hei, tsemppiä!!!!!

      Poista