torstai 9. toukokuuta 2013

Jännittää!

Moi! Voin hyvillä mielin ilmoittaa, että olen nyt noussut takaisin pintaan pettymyksen syvästä aallokosta. Palasin nimittäin aupair-worldin pariin muutama päivä "valitettavasti et ole valitsemamme henkilö"-viestin jälkeen ja huomasin, että sinnehän on tullut vaikka kuinka monta uutta ja ihanaa perhe-ehdokasta! Muutaman perheen kanssa vaihdoin pari viestiä, mutta yhden tietyn kanssa olen nyt viestitellyt noin viikon ajan ja sain eilen tietää, että he haluaisivat haastatella minua Skypessä. Apua!

Olen aina pitänyt englannista ja se on ollut yksi ehdottomista suosikeistani koulussakin, joten koen olevani siinä suhteellisen hyvä. Kirjoitan englantia sujuvasti ja monipuolisesti eikä puhutusta puheestakaan jää yleensä muutamaa sanaa lukuun ottamatta mitään ymmärtämättä. En kuitenkaan ole ihan hirveän paljon päässyt englantia käyttämään käytännössä puhumalla sitä. On kuitenkin aina vähän eri asia puhua englantia koulussa muiden suomalaisten kanssa kuin että puhuisi kieltä sitä äidinkielenään puhuvan kanssa... Tuleva haastattelu käydään siis ihan in English ja täytyy myöntää, että odotan sitä hieman pelonsekaisin tuntein. Olen kyllä jo kertaalleen yhden perheen kanssa skypettänyt, mutta perheen äiti puhuin suomea joten tilanne oli aivan eri.

Olisiko teillä siis mitään näppäriä vinkkejä tähän tulevaan koitokseeni? Tai kenties kohtalontovereita, jotka käyvät läpi samanlaisia tuntemuksia?

Have a nice day! :)

15 kommenttia:

  1. Mulla oli aika samanlainen tilanne viikko takaperin, kun mulle oli skypessä haastattelu ulkomaisen au pair järjestön kanssa. Englantia ymmärrän ja kirjoitan hyvin, mutta puhetta en ole päässyt harjoittamaan ja stressasi ihan törkeästi kun järjestön vaatimuksissa oli sujuva englanti ilman aksenttia. Ja mun suomikorostuksestahan nyt ei luonnollisesti pääse eroon millään.

    Haastattelu itsessään oli kuitenkin aika rento ja kun alkuun pääsi ei sitä ajan kulumista oikeastaan edes huomannut eikä omaan puhumiseen kiinnittänyt ollenkaan huomiota. Sanoissa tuli sekoiltua eikä mun englantia nyt kovin sujuvaksi voinut sanoa, mutta niiden mielestä mulla oli ihan loistava asenne, mikä sitten oletettavasti korvasi vähän tätä englantia kun haastiksen läpäisin :D

    En mä usko että sulta mitään täydellistä englantia vaaditaan. Tosi monet jotka lähtee Euroopasta au pairiksi puhuu englantia huomattavasti huonommin. Mun mielipide on, että ennen sitä kielitaitoa tulee ehdottomasti se oma asenne. Ei ne sitä kielitaitoa testaa vaan sitä miten motivoitunut ja kiinnostunut niiden perheestä olet :) Jos mokaa niin sitten mokaa, nauraa päälle ja kertoo että jännittää ihan hirveästi.

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä pysty ymmärrtämään miten vaatimuksena voi olla aksentiton englanti, kun on ilmiselvää että hakija ei oo viettäny vuosikymmeniä ulkomailla puhuen englantia ensimmäisenä kielenä.. Mutta hyvä että haastattelu meni läpi kaikesta huolimatta!! :---D

      Ja joo, oon kuullu tosi paljon tuosta että suomalaisten englanti on parempaa kun me ite ees osataan arvata. Ehkä jokseenkin ärsyttävää olla epävarma omasta kielitaidostaan vaikka tietää ettei ainakaan ymmärtämisessä oo mitään ongelmaa! Mulle kuumotuksia aiheuttaa ehkä eniten se, että en tiedä osaanko tuoda tarpeeks omaa persoonani esille englanniksi... Huh apua, toivottavasti siellä Skypen toisella puolella ois huumorintajuisia ja rentoja ihmisiä!

      Kiitos kivasta kommentista! :)

      Poista
  2. Mä olin muutama viikko sitten parissa au pair-haastattelussa Skypen välityksellä englanniksi ja voin sanoa ettei se oo niin kamalaa ku aluks ajattelee. :D Se hostperhe varmasti tajuu että se on jännittävä tilanne, joten ei niitä haittaa vaikka tulisikin jotain mokia. Mä ainakin sanoin haastattelussani, että en oo kauheesti englantii käyttänyt, mutta ymmärrän kaiken mitä mulle puhutaan. :D

    Omista haastatteluista toinen meni huomattamasti paremmin ja siitä tulikin mun au pair-perheeni, jonka kanssa olenkin sittemmin skypetellyt enemmänkin. Onnea haastatteluun ja toivottavasti tärppää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun saan näin rauhoittavia kommentteja, oon ottanu paljon chillimmin tän asian nyt kun oon tajunnu että ei maailma tähän kaadu ja että kyllä tästä varmasti selvitään! Varsinkin kun tällä perhe-ehdokkaalla on jo kokemusta au paireista ja ovat varmasti aikasemminkin haastatelleet ehdokkaita.

      Ja hei, mahtavaa että oot löytäny oman perheen! Minne päin oot lähdössä ja milloin?

      Poista
    2. Oon menossa Reigateen, joka on siis 45 minuuttia junalla Lontoosta. :) Ja lähen kesäkuuun toinen päivä! Eli kolmen viikon päästä jo, iiiiik! :D

      Poista
    3. Vau, kuulostaa huipulta!! Minkälainen perhe sulla on siellä vastassa ja miten pitkään oot? :) Mehän voidaan vaikka sit nähdä jos mulla käy tuuri ja saan perheen!

      Poista
    4. Mun tulevaan perheeseen kuuluu äiti ja 8-vuotias tytär, joten kyseessä on ihan pikkuperhe. :) En oo vielä päättänyt tarkalleen, että milloin lähen pois mut tarkotus on viettää koko välivuosi siellä. :) Joo ehdottomasti voidaan nähä jos (ja kun) löydät perheen! Jos tää sun haastatteluperhe ei otakaan sua niin kannattaa vaan aktiivisesti laittaa siellä AuPairWorld:issa viestiä hostperheille ja toivoa että tärppää. Mä itseasiassa laitoin melkeimpä kaikille brittiperheille, jotka sopi mun kriteereihin, viestiä ja joiduinkin sitten loppupeleissä valitsemaan useasta perheestä sen parhaimman! :)

      Poista
    5. Voi, kuulostaa tosi ihanalta! Oon itekkin laitellu aika runsaalla kädellä niitä hakemuksia kaikkiin mahdollisiin perheisiin, mutta pitäis olla koko ajan vahtaamassa niitä sivuja uusien perheiden varalta että kerkeis laittaa viestiä ennenku sinne on sadellu sata viestiä ja on vähän vaikeeta enää erottua siinä vaiheessa massasta. :D Mutta mulla on kyllä vakaa usko tähän hommaan!

      Ps. Löysin sun auppariblogin ja oon nyt lukijalistoilla ;)

      Poista
    6. Toi on kyl ihan totta, että sitten ku niillä on joku sata vastausta niin on tosi vaikee erottua... En kyllä kauheen monille tommosille ees viittiny lähettää hakemusta ku mahdollisuus tulla valituksi ois ollu niin pieni. Pitää vaan yrittää löytää semmonen vähemmän hakemuksia saanut perhe mikä tuntuu kyllä välillä mahdottomalta. :D Tuollahan on muutamia suomalaisperheitä (tai ainakin puoliks) niin niille kannattaa ehdottomasti lähettää kun hakijoita on suht vähän! Milloin se sun haastattelu tähän perheeseen on? :)

      Ps. Haha kiitos! :D Oon kyllä ihan mahottoman huono kirjottaja että saa nähä mitä tosta mun blogista tulee! :D

      Poista
  3. Hei sama täällä, lähden ens kuussa Britteihin au pairiks! Löysin nyt vasta sun blogin :) Samat rauhoittavat sanat voin kans sanoa, olin itse ihan pa-nii-kis-sa (kolme kertaa ollut skype-haastattelu) ja tuntui että kieli menee ihan solmuun vaikka englanti on mulle ollut aina 10. Mutta siitä se sit lähtee rullaamaan ja kannattaa pistää asioita ylös mitä haluaa kysyä. Typeriä kysymyksiä ei olekaan! Tärkeintä on et au pairin hommat tulee selväks ja et saa oikeen käsityksen perheestä. Ja suosittelen rehellisyyttä myöskin omalta puolelta :D jotta perhe saa oikean käsityksen au pairista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, huippua! Minne päin oot ite menossa ja minkälaiseen perheeseen? :)

      Ja kiitos rauhoittavista sanoista, oon tässä kaikki pyöräilymatkat jne yrittäny puhua itsekseni englantia (jep, ihan ääneen :D) ettei tuntuis ihan niin omituiselta alkaa puhumaan sitä tästä vaan... Onneks on vielä melkein kaks viikkoa aikaa ennen H-hetkeä!

      Poista
  4. Lähden Brightoniin. Perheeseen kuuluu isä, äiti ja 2v poika :) Linkkailen sitten mun blogia jos kiinnostaa kunhan saan sen valmiiksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä ja totta kai kiinnostaa, linkkaile ihmeessä blogia kun se on valmis!

      Poista
  5. Mä oon ollut pian vuoden Englannissa au pairina, käy tsekkaa blogi jos kiinnostaa. Haastatteluun en valitettavasti osaa antaa vinkkejä, itse kun olen suomalaisessa parheessä:(

    VastaaPoista